Saturday, September 24, 2016

Kebimbangan Terhadap Anak-Anak Ku Sayang

Dengan coming soon nya 2nd baby, hati ni sangat berdebar2 menunggu reaksi daripada anakanda ku Wafi. Entah macam mana penerimaannya dengan adik dia nanti. Aku tak habis fikir lagi macam mana dia akan jadi abang? Macam mana dia nak terima adiknya ni? Bolehkah dia tak mengamuk masa aku layan adik kecik dia? Bolehkah aku layan dia dengan baik lepas ada adik nanti? Bolehkah aku tumpukan perhatian kepada dia kalau dia sakit demam? Siapakah yang boleh tolong tengok2kan dia masa dalam pantang nanti? 
Banyak sangat persoalan yang melanda hati aku. Aku bimbang. Ye, aku bimbang dia terasa aku tak sayang dia. Aku bimbang dia terasa hati yang aku dah takde lagi untuk dia kalau dia nak main2 nanti. Aku bimbang dia bertukar perangai lepas ada adik. 
Aku selalu ajukan benda ni kat Mr. A. Dia selalu ketawakan aku sebab bimbang yang bukan2. Katanya, kalau dah Allah bagi rezeki seawal ni, mesti ada hikmah di sebaliknya. Dia konfiden aku bole jadi mak yang baik pada anakanda2nya. Dia tak nak aku fikir yang bukan2. Katanya, Wafi budak baik. Mendengar kata. Tak susah nak jaga dia. Kecuali bila dia sakit demam. Tapi, aku yang bimbang berlebihan, katanya. 
Aduhai, kalau ada orang yang tak bimbang, tolonglah bagitau aku. Macam mana cara diorang ni uruskan dua orang anak rapat2 macam ni. Huhuhuhu. Ni belum dapat kembar lagi. Kalau dapat kembar aku tak taula caner kebimbangan aku kepada salah sorang darinya. Hehehe.
Cuma, aku harap proses bersalin nanti berjalan lancar. Takde masalah. Sepanjang pantang pon harap2nya takde apa2 yang merunsingkan hati aku. 
Untuk Wafi, ibu tetap sayangkan Wafi macam mana ibu sayang Wafi sekarang. Tak berubah. Aku nak Wafi tahu yang tu. 
Untuk baby yang dalam perut pon. Ibu pon sayangkan kamu. Nama masih tak dapat lagi. Tapi nak bermula dengan huruf A jugak. Tak nak nama panjang2. Susah kang esok nak isi form. Kikiki. Ibu sayangkan baby jugak. Pregnant kali ni, tak banyak bercakap dengan baby sebab tak berkesempatan. Tapi, ibu memang sayangkan baby. Sayang sangat. Macam mana ibu sayang abang Wafi kamu. Macam tu jugaklah ibu sayangkan baby. Harapan ibu semoga kalian saling menjaga antara satu sama lain. Abang Wafi jaga baby. Baby jaga Abang Wafi. Semoga Allah lindungi anak2 ibu. Insyaallah.
Ibu sayang anak2 ibu tak kira apa2 pun. Ibu harap baby sihat dan kuat. Moga bila dewasa kelak jadi anak yang soleh untuk keluarga, agama dan negara. Begitu juga abang Wafi. Membesarkan kalian kelak akan jadi satu kenangan yang terindah buat ibu. 
Love you much much more.

No comments:

Post a Comment