Tuesday, September 27, 2016

Anak Demam Batuk Selsema

Masa hari check kat KKIA untuk setahun setengah aritu, Wafi pulak baru lepas baik dari demam. Tapi tak berapa teruk macam aritu. Sampai masuk sepital. Yang kali ni, aku boleh handle la jugak. Kalau panas jek, aku jelum dengan air suam. Panas sangat bagi makan ubat. Bagi dia tidur dan rehat, Bagi dia minum susu dengan kerap walaupun memang dia tak nak. Tapi bagi jugak selang 2 jam. Tak kisah la berapa auns dia minum. Janji bagi air kat dia. Kalau tak lalu minum susu, aku bagi dia air sunquick. Buat cair2 bagi kat dia minum. Tade gula ye. Kalau tak nak jugak, bagi air masak je. Lepas bagi minum air masak tu, aku ada try bagi air kundur, sarang burung. Tapi bila minum semua tu, muntah pulak. Jadi, pilihan terbaik, bagi minum sunquick je la. Tu pon yang perasa Tropika tu haaaa.
Sumber dari Google
Dah baik demam tu. dia batuk pulak. Tapi alhamdulillah jugak. Batuk dia sekejap jek. Aku ni haaa lagi lama batuk dari dia. Rasa dalam 4 hari je gitu dia batuk. Yang aku tau, aku bagi dia ubat demam, antibiotik dan ubat batuk. Tapi semua ubat tu ikut keperluan. Kalau dia demam, bagi ubat demam dan antibiotik. Kalau dia batuk, tak demam, bagi ubat batuk n antibitik. Antibiotik pulak jenis makan 3 hari sekali sehari. So, antibiotik tu cepat laaa abesnya. 
Bila antibiotik tu dah abes, aku bagi makan ubat batuk je sebab demam dah baik. Demam pon dalam 3 hari macam tu. Itu pon suhu panas dia tak panas sangat. Tak cecah la 39 darjah. Masa cecah 39 tu aku bawak dia ke klinik terus. Tu dapat antibiotik tu.
Kali ni demam dia cepat pulak okey. Syukur kepada Allah Yang Maha Kuasa. Jadik, aku jaga dia masa batuk je la kiranya. Masa dia batuk2 tu, aku sapu garlic oil yang aku buat sendiri. Hahaha. Saje test nak tenngok keberhasilannya. Nampak gaya macam okey. Sebelum ni penah buat, tapi Wafi macam tak tahan dengan kepanasan garlic oil tu. Sampai kena ulser la kiranya. Tapi, kali ni ok pulak nampaknya. Aku pakaikan dalam 3 hari gitu. Hari keempat baik terus. Syukurrrrr... 
Cuma demam Wafi kali ni, agak pelik sebab dia berak2 dan muntah2. Ya Allah, Tuhan je la yang tahu rasa dalam hati ni. Masalahnya, lepas makan apa2 pon dia muntah. Makan sikit jek. Muntah banyak sangattttt!!! Berak pon macam tu. Tak abes ngan muntah, berak pulak cair macam air dah najisnya. Allahuakbar....
Nasib baiknye, kejadian tu berlaku cuma sehari. Yang tak nasib baiknya, kejadian tu berlaku masa takde air. Stress giler!!! Tapi tu lah, aku bernasib baik sebab cuma satu hari je dia jadi macam tu. Lepas dari tu, dia muntah sikit2 dan berak cair tu pon sikit2. Maybe dah takde selera nak makan. Jadi, takde apa yang nak dimuntahkan dan nak diberakkan. Sian anakku.

Kesan dari tu, berat dia turun lagi sekilo. Adehhh!!! Berat dah la susah nak naik. Turun senang jek. Huhuhuhuhu. 

Tapi, bila dia dah baik demam ni, selera makan dia muncul kembali. Yeyyyyy!!! Ibu dah start rasa seronok. Makan nasi pon dah lalu. Banyak pulak tu. Yang bestnya, dia suka makan carrot. Hahaha. Aduyai.... Sebab kaler oren gaknya. Tu yang dia suka tu.

Sape2 yang nak tau buat garlic oil tu meh sini saya bagitau. Buat dia mudah sangat.

Amik bawang putih - saya buat 2 ulas je
Minyak masak - secukup nya.
Cara2 :
Bakar bawang putih tu sampai keluar bau dia yang sangat sedap tu. Kalau kulit dia tertanggal2 tu buang aje kulitnya. Tumbuk guna lesung atau lenyek2 je pon bole sebab dah lembut kan. Dah agak2 lumat tu. Masuk dalam bekas. Saya buat bekas kecik jek. Nak tahan sampai 2 minggu la tu kunun2nya. Tuang minyak masak. Ada orang pakai olive oil. Pon okey jugak. Sebelum ni saya pakai olive oil. Tapi sebab cari2 dah abes olive oil tu, maka pakai je la minyak masak. Yang penting mujarab. 

Sapukan kat dada, belakang badan, belakang telinga, betis dan tapak kaki. Ubat ni mujarab kat Wafi. Kalau anak orang lain saya tak tau. Ada yang elegik so kena buat test dulu. Test dia sapu sikit bawang putih tu kat tangan anak. Tunggu setengah jam. Kalau ada merah2 tu takleh la tu. Kalau takde boleh guna petua ni.

Ni pun saya belajar2 dari beberapa blog. Saya tak ingat sape punya blog sebab ramai yang share benda yang sama. Anda bole google tengok betapa ramai share benda yang sama. I follow je. Tapi, bila buat tu, anak jadi okey. Syukur alhamdulillah la kan...? 

Sekian untuk coretan kali ni. Semoga Wafi terus sihat dan sihat. Tambah berat badan dan tambah bijak. Ibu sayang kalian. Much love!!!!!


No comments:

Post a Comment