Saturday, September 10, 2016

HB naik pada Minggu ke-33 - 2nd Preganancy

Gambar dari Mr Google
Minggu ni dah jadi 33 minggu daku pregnant. Yang tak tahannya kena pergi klinik sampai 2 kali. Sekali jumpa nurse. Sekali jumpa dengan dokter. Masa buat appoinment aritu aku dah bagitau dah kat nurse yang selalu check aku. Minggu ke 33 ni nanti, aku kena jumpa dokter pada 8.9.16. Dia kata, takpe. Dia nak check aku dulu sebelum aku jumpa dokter. Aku pon ok kan jek laaa. Nak acaner. Macam2 mana pon kita kena jugaklah datang kan sebab dah nurse cakap macam tu.

So, aku datanglah pada 6.9.16 jam 11 pagi berjumpa dengan nurse tu. Mula2 macam biasalah pergi daftar apa semua. Sekali tu, time suruh amik urine, aku takleh buang air pulak. Punye lah stress. Adoyaiiiii!! Tak pernah umur pulak aku jadi macam tu. Dah aku kena beli air pulak kat klinik untuk cek urine. Lepas tu, nurse ni kata perg check HB dulu. Kendian baru amik urine. So, aku pon pergilah amik HB. Dan yang best sekali masa tu, HB naik pulakkkk... Alhamdulillah. 

Jadi, nurse2 ni pun merisik2 dengan aku, apa yang aku buat untuk naikkan HB. Sebenarnya, aku cuma ikut apa yang nurse suruh aku buat je. Macam  aku penah cite kat entri ni. Aku buat je apa yang nurse suruh. Cuma aku tambah dengan minum air pati delima dan makan 2 sudu pati delima pati setiap pagi dengan petang. Bukan 2 sudu sehari ye. 4 sudu sehari. Aku minum jenama Gulsan. Picer pati delima ni aku sertakan sekali kalau2 ada sesapa nak tahu acaner rupa dia.

Inilah pati delima tu.
So, inilah pati delima yang aku minum setiap hari. Alhamdulillah, nampak perbezaan. Dari HB aku 9.6 terus jadi 11. Nurse2 ni siap ucap tahniah kat aku sebab berjaya naikkan HB. Hehehe. Siap ada yang bagi sajesen kat aku untuk makan buah delima, kismis dan kurma. Aku ok kan aje. Sebab kurma memang ada kat umah. Kismis dah habis tapi masa makan kismis aritu HB tak naik. Tu yang berenti sekejap makan kismis. Terus amalkan pati delima. Mungkin jugak sekali dengan aku amalkan makan zat besi yang klinik bagi tu. Makan 4 biji sehari macam minum pati delima jugak. Sekarang ni, mission aku ialah, nak kena stabilkan HB. Jangan bagi turun lagi dah. Harap2 berjaya!!! Chayokkkk!!!

Oklah, bila dah check darah dan amik tekanan darah semua. Aku sambung la nak pergi buat urne test. Tetibe mamat kat makmal tu, dah pergi rehat pulak. Takpelah. Nurse tu kata, takpe. Nanti tulis kat sini tak leh buang air. Cehhh!!! Hampehhh!!! Dah tentu2 mamat tu rehat awal. Aku jugak yang kena. Hampeh betul!!! Check up aku pun diteruskan dengan jumpa nurse untuk tengok kedudukan baby. Nurse yang aku  jumpa pulak bukannya nurse yang selalu tu. Orang lain pulak dahhh!!! Tu dia tengok tarikh check up aku tu. Sepatutnya, aku jumpa nurse tu sekali je dengan tarikh aku jumpa dokter. Tak membazir waktu katanya. Ahhaaaa!!! Tau pon!!! Tapi katanya, aku kena datang jugak pada 8.9.16 tu untuk jumpa dokter.

Jadi, 8.9.16 tu, aku jumpa dokternya. Lembut je dokternya. Baik. Aku kena jugak check up macam biasa. Macam hari2 lain jugak. Cuma pada hari tu, aku tak yah amik darah lagi. Perghhh!!! Lega mak nakkk!!! Hahahaha.

Masa jumpa dokter tu, dokter check la baby dalam perut yang semakin membesar dengan jayanya ni. Mula2 sekali dia kata, baby sihat ni. Lepas tu dia bagi aku tengok jantina baby. Walaupun dah tahu, siap nampak testis dengan penis dia lagik! Aku tengok jugak dan aku memang nampak plak tu. So, rasanya sahih lah anak aku lelaki. Lepas tu dia tengok kedudukan kepala baby. Yes!!! dia dah ada kat bawah. Uri pulak dah ada kat atas. Air ketuban normal. Tulang peha ok. Degup jantung ok, sihat. Abdomen pon ok. Pendek kata baby ni ok semuanya. Alhamdulillah. Aku suka sangat. Lepas tu dia bagi tau, berat baby dalam 2.17 nak ke 2.20kg. Ok lah tu. Syukurlah baby ni sihat. 

Sekejap je jumpa dengan dokter. Lepas abes check up tu, diorang bagitau aku yang aku kena minum air gula sekali lagi sebab umur dah 35 ke atas dan ada sejarah diabetes dalam keluarga. Aku pon ok kan je laaaa... Ikut je la prosedur diorang. Harap2 tak sangkut dengan pulak dengan air gula nih. Hehehe.

Sebelum minum air gula, kenalah ingatkan diri untuk puasa. Kalau tak aku seram jugak kalau sangkut. Taknaklah aku minum air gula banyak2 kali. Letih!!! Tapi, kalau dah lapo, air gula tu rasa sedappp!!! Hahahah. Harap maap sebab ketaksenonohan perangai!! Kikikiki.

Next isu pulak untuk minum air gula. Harap2 tak sangkut. HB pulak naik lagik harap2nye. Amiiinnn. Sekian coretan kali ni. Sayang anak2 ibu n the daddy. Love you!!! 





No comments:

Post a Comment